Gabriela Vašková

11 typů účastníků zájezdu

18. 03. 2017 7:57:04
Práce delegáta a průvodce patří určitě mezi zajímavé práce. Skvělé cestování a méně skvělá práce s lidmi. Protože je dnes v módě škatulkovat cokoliv a kohokoliv, pokusím se i já o typologii vyhraněných účastníků zájezdu :-)

ROZDĚLENÍ ÚČASTNÍKŮ ZÁJEZDU

Tito lidé, kteří jedou na dovolenou tak „trochu“ vyčnívají z davu těch, kteří si tu dovolenou, na rozdíl od nich, přijeli užívat. Každý průvodce a delegát to jistě zná. Věřím tomu, že jsem zdaleka nevystihla příslušné kategorie. Proto předem děkuji na další tipy a typy k doplnění do seznamu účastníků zájezdu. Pořadí žebříčku je náhodné, ale určitě nejvíce s delegátem/průvodcem zamává první typ.

1)PRUDIČ

Tak tady je všechno špatně. Začíná to počasím, řevem ptáků, vlnami na mořích přes jídlo, transfer a cestou domů. Nejhorší na tom je, že prudiče je nejvíce slyšet a tady záleží na schopnosti průvodce/delegáta, aby oddělil zrno od plev a nenechal si otrávit celou skupinu, protože se tato nákaza šíří rychlostí ohně! Občas se stane, že samotná skupina účastníků samotného prudiče zpacifikuje - ke šťastnému úsměvu průvoce/delegáta (pro stručnost budu používat jen zkratku PR/DEL)

2)STĚŽOVATEL

Tato sorta lidí je velmi podobná prvnímu případu s tím rozdílem, že nejsou tak hodně slyšet. Jejich brblání a nespokojené mrmlání, že je všechno špatně, však ihned zaregistrujete. Z úžasné nálady, kterou jste doteď měli, nezůstalo nic. I kdyby se chtěl PR/DEL přetrhnout sebevíc, nic nepomáhá. Jedinou záchranou je, dostat klienta co nejdále z očí a z doslechu, aby se jed dostal co nejméně pod PR/DELovu kůži.

3)VTIPÁLEK

Při výkladu vám skáče do řeči a přerušuje vás vtipnými poznámkami. Problém je ten, že se tomu směje pouze on sám. Tady musí PR/DEL zachovat dekorum, nahodit mírně nucený úsměv a neztrapnit klienta přede všemi ještě více, než se ztrapňuje on sám. Ostatní účastníci v tomto ohledu drží s vámi - spiklenecké mrkání a protáčení očí při každém „vtipu“, vám pomáhá tyto perné chvilky překonat bez ztráty bodu.

4)ALKOHOLIK

Tento účastník je odhalen okamžitě. Při příjezdu vypadne z letadla nebo z autobusu - záleží na dopravním prostředku. Během pobytu čekáte marně na jeho střízlivý okamžik. Tady se musí PR/DEL domluvit s ostatním personálem, aby zvýšili bdělost a ostražitost. Začíná hromadná personální sledovačka. Plavčíci na pláži mají za úkol donést účastníka do hotelu, když se začíná smrákat; barmani se snaží ředit drinky; číšníci podpírají účastníka už při dveřích u restaurace a doprovází ho ke stolu. Společný cíl má všechen personál: na konci pobytu nezaspat ranní transfer. Akce: účastník nesmí za žádnou cenu zmeškat letadlo! Jinak hrozí toto martyrium do dalšího odletu letadla.

5)VYPTÁVAČ

Ptají se úplně na všechno. Kolik metrů je vysoká věž, kolik metrů je právě pod nimi hluboké moře, kolik je lidí tam a tam, kolik je mravenců na chodníku, kolik a kolik...Tady PR/DEL zjistil, že nemusí odpovídat pravdu. Stačí říct číslo – jedno jaké. Vyptávač je spokojen. A my s ním.

6)INŽENÝR

Jakmile uvidí PR/DEL na seznamu Lidí titul před jménem, nebojí se zbytečně. Inženýry rozděluji pouze na dvě skupiny. Naprostí idioti anebo úžasní sympaťáci. Nic mezi tím. Je až kupodivu, že lidi s titulem dokáží ze sebe vyplodit tak neuvěřitelné věci, ke kterým těžko nacházíte slova.

7)SEXUÁLNÍ TURISTA/KA

Nezajímá hoji/, jak vypadá hotel, v jaké oblasti se nachází, co bude za výlety apd. Jediným cílem je: neodjet bez zářezu. Tady to asi více platí o ženském pohlaví. Anebo je to na nich více vidět? Po jejich odjezdu pak přícházejí na PR/DELovo mobil sms s prosbami o číslo plavčíka, číšníka, námořníka, dýdžeje, kosmonauta...

8)UMÍRAJÍCÍ

Přijíždí se dvěma kufry. V menším mají oblečení a v tom větším léky. A přesto jim to nestačí. Zbytek pobytu tráví s telefonem na uchu, kde přesvědčují PR/DELa, že nutně potřebují odvézt do nemocnice, protože...Mezitím se PR/DEL modlí, aby účastník opravdu nezemřel. Nebo ano? Teď nevím. :-)

9)VŠEZNÁLEK

Všechno zná a všude byl. I na Měsíci. Teď je zrovna na nejhorším místě, protože minulý rok byl tam a tam a tam to bylo to a to. A před 10 lety a před 15 lety... Člověk se až diví, kolik životů by jeden musel prožít, aby to vše stihl. Všeználek je velký nostalgik. Vždy to bylo lepší minule, než je to teď. Co na tom, že příští rok bude jinému PR/DELovi říkat to samé o této destinaci.

10)PAŠTIKÁŘ

Tento druh začíná pomalu vymírat, ale občas se někdo najde. „Ježíši, tady je to ale drahé!“ Ve vesele pohupujících se baťůžcích, bychom mohli najít menší miniledničku. S tím rozdílem, že ve čtyřicetistupňovém vedru se o ledničce hovořit nedá. Na vlastní oči jsem viděla, když si na Liparech vytáhla rodinka Májku a udělala si piknik v příjemném stínu. Co na tom, že si rozložili svačinu přímo na sakrofágu, kde spočívali naši předkové. A pokud se nestačí vše spořádat v průběhu zájezdu, odměníme PR/DEL. No přece se to nevyhodí, ne?! Určitě každý PR/DEL zažil jako dárek při odjezdu žluklé paštiky, sýry, řízky, rozdrobené sušenky a nedopité flašky.

11)KOBYLKY

Sežerou, na co přijdou. Nejradši mají švédské stoly. Tady si mohou nabrat plné talířky a jít si přidat kolikrát chtějí. Milují to. Jsou v ráji. Užívají si, mají boule za ušima. Člověk jim to přeje. Jen PR/DEL se pak poněkud připitoměle usmívá, když přijde stížnost od klienta, že jídlo bylo strašné a že by kuchaře nejradši hodil ze skály.

Milí účastníci zájezdu, vězte, že PR/DELové se nenechají odradit a budou statečně bojovat až do konce! Alespoň do konce vašeho odjezdu :-)

Cestování ZDAR!

Autor: Gabriela Vašková | karma: 32.88 | přečteno: 2377 ×
Poslední články autora